Pages

20.2.18

Pokok Mulberi

Bestnya tengok pokok-pokok mulberi yang ditanam di rumah emak saya dah semakin meninggi dan meriah mengeluarkan buahnya. Bila 'share' kat Facebook tak sangka ada kawan-kawan yang berkenan, siap nak beli anak pokok lagi. Alamak!! tinggi betul permintaan diaorang nie.


Asalnya dua pokok mulberi ini diberi oleh makcik dari kampung. Nak tanam pokok mulberi mudah boleh melalui keratan batang dari pokok mulberi. Orang kata " keratan tut'' tapi tah bila nak  menyemai anak pokok nie plak. Kawasan rumah sendiri pun tak cukup nak park semaian  pokok- pokok tu nanti. Maaf ye kawan-kawan tak dapat nak buat atas kekangan tersebut.
Bawak buah mulberi ke pejabat untuk kawan-kawan pejabat rasa. Ada yang 1st time makan. Pelbagai guna pokok mulberi nie dari pucuk hingga ke buah. Lagi gelap warna buah mulberi tu lagi kurang masam dia. Boleh dimakan begitu sahaja. Selain dikisar untuk dibuat jus boleh juga dibuat jem mulberi. Pucuk dia pula boleh dijadikan ulam atau dimasak lemak putih. Bagusnya mulberi nie sebab banyak khasiat.