Pages

29.9.16

Umpan Patin

Beraturnya barang-barang ini menandakan, adalah project terbaru yang suami saya nak buat. Ligat betul kepala otak nak buat eksperimen umpan ikan patin. Mengendeng kat tepi tengok macam mana cara-cara pembikinannya.


Gunakan kurma yang dapat kitaorang masa bulan puasa hari tu. Adeh berzaman nak habis. Betul-betul bukan spesis tegar kurma. Dari tersimpan tak makan-makan baik guna buat umpan. Buang sedikit kulit dan biji senang kerja nak mengisar. 


Untuk menaikkan kelemakan dan kelazatan pes, tambahkan sekotak santan ke dalam pengisar.


Taburkan sedikit yis.



Tak perlu banyak, letak separuh pun dah cukup



                                                                      Kelapa parut


Cukup semua bahan dah boleh dikisarkan sehingga sebati
Kena perap dalam bekas untuk jangka masa seminggu sehingga ia mengeluarkan bau masam dan berminyak. Suami saya kata pes ini sesuai digunakan dengan roti top baker. Berjaya ke tidak cubaan pes kurma nie ha kenalah tunggu hasil pancingan nanti. InsyaAllah doa la ye ada rezekinya.



No comments:

Post a Comment

My HeartBeat