Pages

16.2.17

Tempoh Tuaian Hasil Tanaman

Melihatkan kepada trend orang bandar yang semakin rajin untuk menanam sayuran di rumah, sebagai mengurangkan kos perbelanjaan dapur membuat kan saya pun teruja nak mengikut jejak yang sama. 'jealous' hasil tanaman mereka menjadi selalu. 
Untung bila join FB group Kebun Bandar, Otai tak lokek ilmu.. selalu kongsi pengalaman, pandangan dan pengetahuan. Biji benih percuma jer diaorang bagi. Hantar sampul surat dengan setem yang mencukupi jer. Membuatkan minat saya mencucuk tanam tu bercambah-cambah.

Credit Persatuan Alumni Institut Veterinar Malaysia FB

Tapi saya selalu tertanya-tanya waktu yang diambil oleh sesuatu tanaman untuk mengeluarkan hasil. Yelah hari tu semai serai aduh berbulan tapi bercambah...geram dibuatnya. Bila rujuk jadual di atas baru ketahuan belum cukup matang nanti adalah hasilnya...Setakat ini, saya dah berjaya tanam lidah buaya, pokok kari dan serai. Pernah saya cuba tanam pokok cili malangnya kena serangan 'bena' habis rosak pokok cili. Silap jugak sebab tak buat pencegahan awal. 
Target tahun nie nak tanam pokok pandan.....teringin nak tanam pokok limau purut. Nak masak tomyam senang main-main cuit je nanti tapi balkoni kecil simpan hasrat tu dulu..hahaha..



No comments:

Post a Comment

My HeartBeat