Pages

14.5.14

Allergik


Tak boleh makan daging merah
Syuh jauh2 telur
Sila bolayan seafood
Bye2 susu
Nyah kekacang

Huwaaa..kena pantang semua nie buat sementara waktu. Tak boleh nk makan...no no..tak pasal kena sekat selera makan. Nie semua sebab allergik yang melanda diri me skang. Habis lengan dok naik merah2.. paling tak boleh blah kegatalan yang terasa, aduhhh nak mengaru lebih2 pun takut..takut merebak..
Alergik adalah reaksi keimunan terhadap bahan yang disedut ,dimakan atau yang hanya disentuh...Doktor bagitau disebabkan badan mengeluarkan satu chemical yang dipanggil 'histamines' yang tu pasal la allergik timbul.....Tahlah me tak dapat nak detect secara tepat apa yang me makan/sentuh sampai jadi gini. Terpaksala pantang sekejap kalau tak ibarat menyimbah minyak ke dalam api.. bahaya2!
Doktor bagi ubat makan.. kalau baca kat tenet ramai yang guna sabun Oilatum dan losyen Seba Med, berdasarkan pengalaman diaorg agak positif la gayanya...macam nak try..cannot tahan lama2 dengan kegatalan pada allergik nie..huhu.

Bagaimana berlaku alahan atau allergik (Dr Zubaidi)??


3 comments:

  1. kesiannya. pegi amik injection kat klinik ok :)
    get well soon

    ReplyDelete
  2. takpaa.. selagi boleh elak, kita elak.. untuk diri sendiri jugak kan kak..:)

    ReplyDelete
  3. @najiha- thanks dear..tulah nak cpt baik2..tak tahan gatal

    @husna- sabar jelah kan..biasalh tgh2 sakit time tu nk mkn benda sedap..haha

    ReplyDelete

My HeartBeat