Pages

26.8.14

Nutrisi untuk Kulit Sihat

Tomato
Tomato boleh mengelak kulit daripada selaran matahari. Ia juga membantu penghasilan kolagen supaya kulit menjadi lebih anjal. Kandungan antioksidannya yang tinggi membantu menghilangkan garisan halus pada wajah.

Strawberi
Secawan strawberi cukup untuk memberikan vitamin C yang mampu meningkatkan kandungan kolagen di dalam kulit secara mendadak. Ia membantu mengurangkan garisan halus, seterusnya membantu wajah kelihatan jauh lebih muda.

Epal
Quercetin, sejenis antioksidan yang terdapat pada kulit epal membantu menangkis ‘serangan’ pancaran UVB serta kanser kulit. Apabila anda hendak ke tepi pantai atau berjalan di bawah terik matahari, makan sebiji epal akan membantu melindungi kesihatan kulit anda.

Soya
Wanita yang berusia 30-an dan awal 40-an sememangnya digalakkan mengambil makanan atau minuman berasaskan soya kerana ia mampu menganjalkan kulit seterusnya mengurangkan garisan halus. Ia juga mampu mengurangkan risiko kanser ovari.

Telur
Lutein dan zeaxanthin, dua jenis antioksidan yang ada dalam telur melindungi seseorang daripada masalah garisan halus, tompok coklat selain membantu kulit menjadi lebih lembap, anjal dan lembut.
 Credit Buku Resepi