MAYBE, we don't listen enough to the clients;
Or we make too many assumptions;
Or we make preconceived solutions;
Or we THINK we know what they need better than they do;
Or we don't talk to the right people in their organization.
MAYBE, clients are not sure of what they need;
Or they cannot agree on what they need;
Or they don't have the right people representing them;
Or they are not realistic about time, money and people required.
MAYBE, both should communicate...
p/s : Nak share dengan korang this interesting Quote yang ditulis oleh of the manager opis. Komunikasi satu elemen yang sangat dekat dengan kehidupan manusia sendiri...perkara utama yang hari-hari dibuat. Mampu ke diam tak bercakap seharian..ooo boleh pitam dibuatnya.
Cuma as human kadang-kala kita mahu orang lain memahami kehendak dan kemahuan kita... maybe dalam pikiran kita rasa orang lain faham apa yang kita nak tetapi malangnya tiada komunikasi dua hala yang baik terjalin.... Masing-masing judge ikut sesedap rasa sampai dua-dua pihak salah faham...jadinya rasa tinggal rasa. Dah konflik terjadi, nak betulkan keadaan balik kembali ke komunikasi.