Pages

28.12.11

Trip to Sabah - Day 2

Hari kedua ahli rombongan akan menjelajah daerah lain di Sabah, schedule agak pack. Pukul 8 pagi kami sudah berkumpul menanti kehadiran driver van untuk bergerak ke destinasi seterusnya. Satu malam je tidur di KK so kena angkut dengan bag-bag sekali sebab malam ni akan tidur di Kundasang.





Restoran Keningau menjadi lokasi breakfast.... roti canai yang dimasak garing mengoda selera pagi.... tak letak kuah pun masih sedap....yummy!



Lepas breakfast terus ke Pusat Latihan Akuakultur Sabah, Trayong, Tuaran. Pegawai Jabatan Perikanan Sabah menyambut kehadiran kami dengan hati dan tangan terbuka. Ada sedikit briefing mengenai perikanan di Sabah dan seterusnya kami berkesempatan melawat kawasan ikan sangkar diiringi pegawai bertugas... Wooo goyah lutut dibuatnya tatkala meniti laluan sangkar tersebut benda terapung rasa tak stabil nak berjalan..huhuhu.











Tak abis sampai disini, kami berpeluang melihat kawasan pembiakan tiram. Luas saujana mata memandang dengan angin sempoi-sempoi bahasa memang mendamaikan walaupun cuaca sedikit panas. Sesiapa yang berminat untuk menceburi bidang ternakan ini memang sangat-sangat digalakkan tak kisah walaupun duduk dimana janji orang malaysia.









Sedapnya puding kelapa yang sempat dinikmati semasa berhenti rehat. Air kelapa bakar kat semenanjung tak pernah jumpa lagi derrr kat sini kenalah rasa cuma tekak tak berapa nak terima.. tak sedap..panas tau kelapa nie..kena slow-slow minum kalau tak melecur mulut..






Laporrr....makan tengahari nasi goreng lala ayam



Perjalanan diteruskan. Melalui Jambatan Gantung Tamparuli agak menguji diri namun seronok untuk dilalui. Penduduk tempatan tidak lokek menghulurkan senyuman kepada kami tatkala berselisih dengan mereka di tengah jalan.






Suasana kabus dan hujan renyai-renyai menyambut kehadiran kami di Kundasang. Sejuk yang terasa memang tak terkata walaupun berjaket... Check-in di Strawberry Garden Hotel.





Dinner untuk malam ini. Lepas makan balik bilik dan terus zzzzzz kumpul tenaga untuk esok.