Pages

15.8.11

Ketumbit ooo ketumbit


Memang saat yang paling tak best sebab ketumbit yang tengah menepek telah menjejaskan kegojesan mata me....awas ini bukan sebab mengintai tapi dah nak kena..pasrah .Sabar jelah cuma tak berapa selesa bila melihat sebab ketumbit nie hadkan penglihatan .. Tak suka tak suka. Me try search kat internet petua-petua yang boleh me amalkan untuk menghilangkan ketumbit ..share kat sini ye.

Menurut Petua Nenek ;

Ambil air dari pucuk bemban lalu dicampur dengan hempedu ikan haruan. Hempedu itu pula hendaklah ditumbuk halus lalu dititik ke dalam mata. Lakukan berkali-kali sehingga ketumbit itu hilang.


Menurut Petua Lama ;

Caranya, ambil seulas bawang putih, guris sedikit bahagian hujungnya dengan kuku agar keluar airnya dan sapukan pada kelopak mata yang terkena ketumbit tadi 3 kali sehari. InsyaAllah ketumbit akan beransur baik dalam masa singkat.



Menurut Petua Moden;

Panaskan air, bubuh air panas tu dalam cawan. Rendamkan sudu besi di dalam cawan berkenaan.Agak-agak sudu besi tu panas-panas suam, letak dekat eyelid yang swelling tu.. jangan panas sangat takut melecur.. Ulangi lagi dalam 2 3 kali sehari.


Hokey.. balik kang nak start try petua-petua no 2 dan no 3 sebab mudah sikit dibuat dari petua no 1 aduh leceh pulak me dah cari pucuk bemban tengah-tengah bandar nie. Kalau tak ok jugak jumpa doktor ler jawabnya.